Motivationen er din største fjende – og ven

0
425

De hyperlænker du finder i dette indlæg er af kommerciel karakter og dermed er indhold og link af betalt karakter.

Når det kommer til træning, er det i langt de fleste tilfælde kun dig selv der sætter begrænsninger for, hvor langt du skal nå. Motivationen og nemlig noget af det absolut vigtigste i din træning. Med den rette motivation kan du nå ufattelig langt, mens manglende motivation hurtigt kan stoppe din fremgang. En af de metoder der giver de bedste resultater på det psykologiske plan, er belønning. Denne beløninning kan så komme i mange forskellige former, men den bedste belønning er den den der giver den største selvtilfredsstillelse.

Det kan være, at man har opstillet et mål man er nået. Det kan være at man skal nå at læbe 5 km på under 30 minutter, 25 minutter, 20 minutter eller hvor god form man nu er i. Det kan også være, at man skal ud og cykle minimum 10 gange om måneden. Her kan din telefon komme ind i billedet, for der findes ikke nogen bedre træningsmakker, når det kommer til motivation og statistik.

Der findes en lang række træningsapps, der kan hjælpe dig med at holde styr på din træning. Disse apps, hjælper dig dog ikke kun med dette, de er også med til at give motivation. Når men kan se et fremskridt, er det nemlig ofte sådan, at man har lyst til at forbedre dette. Dette giver den belønning, der er så vigtigt i forhold til at holde motivationen oppe.

Alene det at bruge sin “sundheds app” i sin iPhone kan give en stor tilfredsstillelse, da man kan se om man bevæger sig mere eller mindre end man plejer, og hvor mange skridt man får gået i løbet af en dag, uge eller måned. Der findes naturligvis og også mange andre lidt mere specifikke apps, hvor der virkelig bliver nørdet i statistik og detaljer.

Bruger man eksempelvis Endomondo til at tracke sin træning, kan man se sin udvikling. Har man nu løbet 5 km over en periode og kunne se, at tiden er blevet bedre og bedre, er det en stor motivation. Dels fordi man kan se, at man har rykket sig, men dels også fordi man får lyst til at rykke sig endnu mere.

Motivation er en af vigtigste faktorer, når det kommer til at få succes med sin træning. Derfor skal mobilen og din træningsapp også have sin faste plads i stortstasken som en mindst lige så vigtig del som dit kreatinpulver og din proteindrik, så du kan tracke din træning og højne motivationen.