Som stadig mere kommer til at foregå online, bliver det også vigtigere end nogensinde før for alle typer virksomheder at have en tilstedeværelse online. Fordi så meget handel foregår online og endnu mere research og markedsføring har fundet vej til internettet, er det ikke at have en hjemmeside eller bruge ressourcer på online markedsføring det samme som overhovedet ikke at eksistere i kundens verden.
Hvis du, I din virksomhed, endnu ikke har fået sat dig ind i online markedsføring, er det derfor en presserende sag, der kan ende med at koste din virksomhed livet. Det at markedsføre online handler nemlig ikke bare om at smide nogle penge efter reklamer eller en markedsførings-personlighed, du har fundet ved en internetsøgning. Det gode ved markedsføring online er netop, at det er et helt nyt paradigme, hvor der gælder helt nye regler og muligheder. For eksempel har du i stadig højere grad mulighed for at følge dine kunders gøren og laden og analysere hvorfor nogle køber, mens andre ikke gør. Det kan gøres med en simpel tilføjelse af Google Tag Manager.
Husk AIDA modellen
Det betyder dog ikke, at den gode gamle videoreklame er død. På mange måder nyder den faktisk endnu større udbredelse, fordi videoindhold fungerer godt på nettet. Du kan dog ikke forvente, at den slags tilbudsreklamer, som førhen har virket i fjernsynet, også virker online. De kunder, der færdes mest online, er hyper-opmærksomme på, at de hele tiden bliver bombarderet med reklamer. Skal man omgå den firewall, skal man derfor gå mere filmisk til værks og give kunden værdi først. Det kan gøre med den populære AIDA model. Forkortelsen i AIDA modellen er engelsk, men en hurtig oversættelse fortæller os, at det handler om opmærksomhed, interesse, ønske og aktion. Det er de faser en god reklame skal gennemgå, og AIDA modellen kan hjælpe med at holde fokus på disse. AIDA modellen er nemlig, takket være online markedsføring, blevet vigtigere end nogensinde før